دهکده جهانی

این وبلاگ دانشجویی می باشد.

دهکده جهانی

این وبلاگ دانشجویی می باشد.

  • ۰
  • ۰

قبل از اینکه بخواهم کلمات ذهنم را به واسطه قلمم بر کاغذ بیاورم جا دارد که از استاد عزیزم بابت ارائه این موضوع تشکر کنم که باعث شد برای بیان بهتر مفهومات ذهنی ام سراغ 2 کتاب روانشناسی، یعنی کتاب قدرت و کتاب راز بروم.

این 2 کتاب اگر چه مستقیما در باره این موضوع صحبت نکرده اند اما به قدری زیبا شخصیت و نوع درست زندگی کردن انسان را تشریح کرده اند که با خواندن این کتاب ها می توانم به صراحت بگویم که نظرم درباره خیلی از مسایل تغییر کرد.

موضوع این است که " چرا مردم باید به من احترام بگذارند؟ ". بحث در این باره بسیار گسترده و عمیق است و جای نظرات و صحبت های فراوان دارد. از دیدگاه من برای پاسخگویی به این سوال باید ابتدا این موضوع را باز کرد که " چگونه احترام دیگران را جلب کنیم؟". با باز کردن این موضوع بهتر می توانم نظریات و دیدگاهم را درباره موضوع اصلی بیان کنم.

بهتر است ابتدا در یک جمله کوتاه احترام را تعریف کنم: احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسانی است و خود فرد آن را بدست می آورد. با این که همه انسان ها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند.

البته راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه، احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری و خوب لباس پوشیدن است. این عوامل به شما کمک می کند که احترامی را که شایسته شماست کسب کنید.

اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید برای آن ها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد بود. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما هم شایسته احترام هستید.

یکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان، احترام گذاشتن به خود است. احترام به خود یعنی درک ارزش وجودی خود و داشتن برخوردی مودبانه و محترم با خود.

داشتن اعتماد به نفس نیز در جلب احترام گذاشتن به خود تاثیر گذار است. مطمئن از خود بودن، بدون حس تکبیر و خودبینی نشان دهنده این است که شما از قابلیت ها و توانایی های خود آگاهید و قابل احترامید.

نحوه لباس پوشیدن هم در جلب احترام اطرافیان تاثیر مستقیم دارد. با اینکه پوشیدن لباس های عادی و راحت در اکثر محیط های کاری قابل قبول است اما خودتان شاهد هستید که افرادی که دارای سمت هستند فراتر از حالت عادی لباس می پوشند.

با بیان این نکات ریز ولی بسیار تاثیر گذار حالا می توانم به راحتی بگویم که " چرا مردم باید به من احترام بگذارند؟" .

این نکات نشان دهنده این است که احترام گذاشتن عملی نیست که ما از دیگران انتظار داشته باشیم، بلکه ری اکشن یا عکس العملی است در برابر رفتار خودمان، یعنی برای کسب احترام باید حداقل چند نمونه از نکات بالا را انجام داد.

در واقع جواب کوتاه و مستقیم با توجه به سخنان گفته شده، به این موضوع که " چرا مردم باید به من احترام بگذارند؟" این است که هیچ کس وظیفه ای در قبال احترام گذاشتن به من ندارد و این تنها خود من هستم که با نوع برخورد و رفتارم دلیل کافی برای کسب احترام را به خود به وجود می آورم.

این دیدگاه و برداشت شخصی من درباره موضوع مطرح شده می باشد. امیدوارم که توانسته باشم مفهومات ذهنی ام را به خوبی برای درک مطلب مطرح شده بیان کرده باشم.

 

  • ۹۴/۰۴/۰۴
  • ایمان فرجی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی